Drømmer du om bedre hvile på 1-2-3?

Denne uken brukte vi tiden på matten til å se nærmere på kunsten å hvile.

Når vi strever med å slappe av og vi opplever dårlig søvnkvalitet, så ønsker vi ofte en kvikk fiks. God søvn og bedre hvile er ikke noe man oppnår på 1-2-3, men handler om at vi forstår vår helhetlige kropp, og at vi forholder oss bevisst til hvordan vi tilrettelegger for kunsten å hvile. Det handler blant annet om gode rutiner, som for eksempel å legge seg og våkne til samme tid hver dag. Det handler om å bli oppmerksom på hva som aktiverer, og hva som inviterer kropp og sinn til en god natts søvn.

For å redusere aktivering om kvelden kan vi blant annet følge disse rådene:

(kilde Av Bjørn Bjorvatn, leder for Nasjonal Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer )

  • unngå kaffe, te, cola og energidrikker (koffeinholdige drikker) etter kl. 17
  • nikotin virker også aktiverende, og bør unngås
  • unngå kraftig mosjon siste timer før sengetid
  • unngå å være sulten eller å innta tungt måltid ved sengetid
  • bruk soverommet til å sove i, ikke til jobb, mobil, pc, nettbrett
  • lag deg et sengetidsrituale
  • sørg for mørke, ro og moderat temperatur på soverommet. Bruk evt maske og ørepropper
  • ikke se på klokka hvis du våkner om natten
  • lær deg en avspenningsteknikk, bruk den ved oppvåkninger i løpet av natten
  • sett av en ”problemtime” om ettermiddagen/tidlig kveld hvor du tenker gjennom dine bekymringer og problemer. Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs
  • et varmt bad før sengetid kan virke beroligende

Det er viktig at badet blir tatt på riktig tidspunkt.

les mer

Travel i sommer ? En guide til egen praksis.

Er du travel i sommer?
Da har jeg lyst å dele en liten guide til hvordan du kan lage rom for litt egenpleie i løpet av de neste ukene. Å inkludere egen- praksis handler ikke om å bli en bedre versjon av deg selv. Det handler om å møte deg selv hvor du er akkurat nå, og ta valg som støtter en vennligere måte å være med deg selv på. Er du ny til begrepet egenpleie? Hvis du føler deg stresset, overveldet og sliten av å løpe rundt å gjøre hele tiden, vil jeg anbefale deg å stoppe opp, ta en pause, lukke øynene dine og legge hånden over hjerte og spørre: Hva trenger jeg akkurat nå?
Kanskje du vil vurdere å integrere noe fra min velværeliste inn i din hverdag?
  • Bare pust. Pust inn på tre, hold på tre, pust ut på tre (gjennom nesen med munnen lukket, gjenta 8 ganger i ditt eget tempo). Bevisst pust er en av de mest kraftfulle måtene å komme inn i nåtiden på, og det roer ned vår kamp eller flight respons lynraskt!
  • Sitt og gjør ingenting. Våre sinn krever stillhet (for ikke å nevne våre hjerter, og andre indre organ). Sitt i stillhet med øynene lukket i fem minutter. La oppmerksomheten være på pusten og se tankene dine flyte forbi, som kvister som flyter ned en travel strøm. Om du faller uti tankestrømmen, leder du din oppmerksomhet vennlig men bestemt tilbake til pusten. Din eneste oppgave er å bare være.

les mer

Oppskrift på nydelig brød som metter og topp turmat

Topp turmat

Jeg har fått dilla på et brød, som ikke var så lett å finne i butikk hyllene. Så nå har jeg  laget min egen versjon, og dette er minst like godt. Dette brødet har jeg servert ved flere anledninger, blant annet på yoga avslutning i Alvøen og på MINDFUL frokost møte. Ikke bare er dette brødet godt på smak, men det er også mettende og hjelper deg å holde blodsukkeret stabilt, slik at du ikke opplever at humøret eller energien svinger for mye i løpet av dagen. Dette brødet er topp TURMAT, og om du blir med meg på tur en gang er det godt mulig du får smake på det der?

OPPSKRIFT finner du på neste side.

les mer

Mindfulness – en bærekraftig livsfilosofi ?

Jeg leste nylig et fint sitat som talte direkte til meg og kanskje er det nærmeste jeg kommer en livsfilosofi:

«I have this philosophy that life is one huge personal development course and I’m a long way from graduating»

Jeg stiller meg regelmessig dette spørsmålet: når er vi egentlig den «beste» versjonen av oss selv, og kommer vi noen gang i mål? Jeg lander som oftest på at jeg fremdeles har mye å lære og en lang vei å gå. Mange uttaler seg negativ om kurs innen selvutvikling, selvhjelp og mindfulness, og kaller dette navlebeskuing og et evig fokus på å sette seg selv i sentrum. Selv har jeg gjennom mindfulness og andre såkalte selvhjelps kurs, i tillegg til å ha lært meg å leve bedre med meg selv og mine utfordringer, også fått en langt bedre forståelse for hvordan min adferd kan påvirke andre mennesker, og hvordan min adferd påvirker miljøet og naturen som vi alle er en del av. Derfor mener jeg at å jobbe med seg selv er langt fra egoistisk, men nettopp et viktig bidrag for å forstå hvordan vi kan leve bedre med oss selv i møte med andre, og som en del av den større verden.

Gjennom mindfulness har jeg blant annet lært å meg å møte meg selv med større VENNLIGHET, og dette forsøker jeg å ta med meg i møte med de som jeg møter på min vei. Dette gjelder både personer i min nærmeste familie, venner, i møte med fremmede og i møte med de som sitter i kassen på nærbutikken. Dette krever øvelse, og jeg øver daglig, men som sagt så har jeg har fremdeles mye å lære. Jeg har derfor søkt videreutdanning i LIVSTYRKETRENING, og håper å bli tatt opp som student ved VID Vitenskapelige Høyskole til høsten og få gleden av å lære mer om meg selv, om mine medmennesker, om livet, om verden og min plass i denne. Jeg krysser fingrene for en skoleplass, og frem til jeg får svaret i posten øver jeg meg daglig på dette flotte budskapet:

Before you speak, let your words pass through three gates:

  • Is it true?
  • Is it necessary?
  • Is it kind?

les mer

YOGATERAPI – indre visdoms coaching

fullsizerender-kopiJeg mottok i høst denne fantastiske REFERANSEN fra Anne som har gått på YOGATERAPI hos meg denne høsten.

«Jeg har lenge hatt en travel hverdag, og kroppen har i perioder sagt i fra med typiske stress relaterte plager, som nakke- og ryggplager, i tillegg til denne mangel på kontroll-følelsen av at hodet/ ”harddisken” er full. De siste ukene har jeg hatt faste en til en timer med Vibekke i Juicyful. Det er blitt ukens høydepunkt, fordi jeg lærer så utrolig mye. Om meg selv, om mestringsstrategier og jeg har startet prosessen med en større aksept for både det som er godt og det som er vondt i livet.  I tillegg får jeg hjemmelekser; både yoga- og meditasjonsøvelser tilpasset meg selv. Dette har vært og er en super investering, og pengene jeg bruker på dette sparer jeg inn ved at jeg nå slipper å gå til behandling for mine nakke- og ryggplager.

Og kanskje det aller beste, jeg har fått frigitt mer tid til det jeg ønsker å bruke tiden på! Men jeg er langt fra utlært. Jeg vil fortsette med å praktisere dette jeg har lært, og skulle jeg merke tendens til å spore av, eller merke at en ”lyspære har gått”, vil jeg bestille time til ”service” igjen hos Vibekke i Juicyful.» – hilsen fra Anne

I yogaterapi bruker vi en kombinasjon av yoga, mindfulness og coaching for å komme i kontakt med sansene, til å åpne hjerte og sinn og skape et rom hvor du kan finne fram til hva som er sant for deg og ditt liv.

les mer

Yoga nidra – en meditasjon som gir deg dyp hvile

fullsizerender-2Ønsker du å motta naturnær inspirasjon, lydfiler med meditasjon og yoga, tips for slow living og hvordan du kan legge til rette for et liv med rom for stillhet og fokus på å leve ekte og ærlig, i kontakt med dine røtter og naturens rytme? Alt dette og mer vil du kunne finne i mine nyhetsbrev fremover. I siste utgave delte jeg en gratis Yoga Nidra meditasjon, om du ikke fikk med deg denne finner du den også her:  Yoga Nidra – en meditasjon for dyp hvile

Yoga Nidra er perfekt for deg som har behov for god avspenning og mental hvile. Vi går dypere inn i mørketiden nå, hvor naturen trekker energiene tilbake til sine røtter. Dette er helt essensielt for alt liv,  for å kunne hente fram ny energi og oppleve full blomstring neste vår. Gjennom yoga og meditasjon kobler vi oss på naturens rytme. Vi lærer oss å jorde egen energi, vende blikket innover, og lytte til kroppens signal om å hvile, invitere til stillhet og større ro. Slik skaper vi vårt indre rom for stillhet, og legger til rette for vekst og egen blomstring.

les mer

En inspirerende start

IMG_7821Det har vært en inspirerende start på det nye året, med to suksessfulle YOGAHELGER på vakre Finse 1222 i januar. Det er fantastisk å oppleve hva en slik helg gjør med deltagerne, skuldrene som senker seg, øyne og ansikt som skinner i glede over en tilbake funnet indre ro. Dette inspirere meg til å skape flere langsomme opplevelser. I januar gjennomførte jeg også en ny milepæl, og jeg er super stolt over nå å være godkjent med 500 timers yoga utdannelse (RYT 500) av Yoga Alliance. Jeg er evig takknemlig for alle som har støttet meg på min reise, ved å delta på mine kurs og yogahelger, som har heiet meg fram, og sist men ikke minst min familie som har måtte klarer seg uten meg alle ukene når jeg har vært på videreutdanning. Jeg kunne ikke klart dette uten noen av dere. Jeg er nå fylt opp med ny energi, ny inspirasjon og gleder meg til å skape flere langsomme øyeblikk og myke opplevelser, og håper å treffe deg på min vei.

les mer

Naturlig rik

IMG_6588Det er offisielt, jeg er naturlig rik, og denne rikdommen har jeg valgt å utforske nærmere. Naturen fyller meg med energi, glede og så uendelig vakre hverdags øyeblikk. Jeg har derfor bestemt meg for at mitt neste prosjekt fremover blir å tilbringe mer tid i naturen. For dette er den beste gaven jeg kan gi meg selv. «I fill myself with the energy of LOVE from the nature, and send that out into the WORLD. How others treat me is their path. How I react is mine».

Jeg har lenge følt på et savn, kjent på at jeg ikke får tilbrakt nok tid i naturen, at jeg liksom ikke får komme nært nok. Plutselig slo deg meg, hva venter du på Vibekke? Det er som om jeg har gått og ventet på en invitasjon, på det rette øyeblikket, på at noen skal  tilrettelegge dette for meg. Nok en gang har jeg gått i denne fellen, men gleden ble desto større da jeg selv fant nøkkelen, åpnet opp den rette døren, og innså at jeg faktisk må ta ansvar for dette selv. Min drøm og mitt neste prosjekt er derfor å UTVIKLE meg i takt med naturens premisser. Lære meg naturen bedre å kjenne, å komme nærmere, å leve enklere, å høste fra naturens rikdom og lære meg å stole på at jeg kan klare det selv. Så for at dette skal bli en virkelighet har jeg bestemt meg for å si drømmen min HØYT, for å gjøre den offisiell, slik at det blir ingen vei tilbake.

les mer

The traveling green yogini

644449_802490056511488_1843246602650959658_nDet er vår i luften og jeg ser frem til lysere og lengre dager. Samtidig minnes jeg en flott vinter, med spennende arrangement, både på yogamatten og bak kjøkkenbenken. Denne vinteren har vi hatt 3 flotte yogahelger på Finse 1222. Nye helger på Finse er planlagt og påmeldinger for neste års helger har allerrede kommet godt i gang. Det har også vært en vinter med nye, flotte vennskap og samarbeid. Det var en helt spesiell opplevelse å få komme til Åmot Operagard hvor vi delte yoga og grønn matglede med entusiastiske kurs deltagere. Samtidig som vårens yogaklasser starter opp, legges det nå planer for sommerens og høstens arrangement. Kreativiteten BLOMSTRER, nye SAMARBEID diskuteres, og selv jeg er spent på hva vi klarer å lande i løpet av de neste månedene. Om du har lyst å følge med videre så heng på. For å se flere bilder fra vinternes opplevelser går du her http://www.juicyful.no/galleri/. En vårlig hilsen fra Vibekke

les mer

JUICYFUL GIVE BACK PROJECT – Hjernesvulstforeningen

bildeEt av mine hjertebarn er som dere kanskje allerrede vet kreftsaken og Hjernesvulstforeningen. Gjennom mitt engasjement i Hjernesvulstforeningen vet jeg at mange som blir rammet av hjernesvulst opplever mye motgang i livet. Vansker som kan komme av senskader etter behandling eller operasjon, eller rett og slett fra en svulst som ligger slik plassert at man får kognitive utfordringer, eller en kropp som ikke lystrer slik som før. Derfor har jeg lyst å bidra til å arrangere en MESTRINGSHELG for ungdom rammet av denne sykdommen. Jeg har bestemt meg for å DONERE et kurs i «YOGA & RAW FOOD» til inntekt for den planlagte helgen. Kanskje du, ditt FIRMA eller din venninne KLUBB kan tenke dere å bidra til et slikt arrangement ved å kjøpe et kurs til inntekt for denne GODE SAKEN? Kurset koster kr 1250,- per person og innkluderer en herlig mykgjørende yoga, en frisk, grønn juice + en workshop og middag med SMAKFULLE, GRØNNE RETTER. URDIHUSET har vært så GENERØSE og stilt huset tilgjenglig for en slik kveld, så om du er interessert kan du sende en mail til vibekke@juicyful.no, så finner vi en passende dag.

les mer