Travel i sommer ? En guide til egen praksis.

Er du travel i sommer?
Da har jeg lyst å dele en liten guide til hvordan du kan lage rom for litt egenpleie i løpet av de neste ukene. Å inkludere egen- praksis handler ikke om å bli en bedre versjon av deg selv. Det handler om å møte deg selv hvor du er akkurat nå, og ta valg som støtter en vennligere måte å være med deg selv på. Er du ny til begrepet egenpleie? Hvis du føler deg stresset, overveldet og sliten av å løpe rundt å gjøre hele tiden, vil jeg anbefale deg å stoppe opp, ta en pause, lukke øynene dine og legge hånden over hjerte og spørre: Hva trenger jeg akkurat nå?
Kanskje du vil vurdere å integrere noe fra min velværeliste inn i din hverdag?
  • Bare pust. Pust inn på tre, hold på tre, pust ut på tre (gjennom nesen med munnen lukket, gjenta 8 ganger i ditt eget tempo). Bevisst pust er en av de mest kraftfulle måtene å komme inn i nåtiden på, og det roer ned vår kamp eller flight respons lynraskt!
  • Sitt og gjør ingenting. Våre sinn krever stillhet (for ikke å nevne våre hjerter, og andre indre organ). Sitt i stillhet med øynene lukket i fem minutter. La oppmerksomheten være på pusten og se tankene dine flyte forbi, som kvister som flyter ned en travel strøm. Om du faller uti tankestrømmen, leder du din oppmerksomhet vennlig men bestemt tilbake til pusten. Din eneste oppgave er å bare være.
  • Gå en tur. Å gå en tur reduserer stress, genererer ideer, hjelper med å løse problemer og integrerer venstre og høyre hjernehalvdel. Selv bare fem minutter med rask gange har vist seg å ha positive virkninger.
  • Skriv. Mange finner store fordeler med å skrive dagbok. Det hjelper oss å koble oss til vår indre / ytre verden og løser ofte våre problemer. Prøv mine fire spørsmål og svar: Hvordan føler jeg meg nå? Hva trenger jeg? Hva vil jeg ha? Hva hindrer meg? Gjenta gjerne disse spørsmålene så ofte som nødvendig. Trenger du mer inspirasjon? Selv har jeg nettopp kjøpt meg denne boken: Bird by Bird, some instructions on Writings and Life.
  • Ligg deg ned (og legg bena opp langs veggen). Føler du deg overveldet og har du ikke tid for en hel yogaklasse? Lukk kontordøren din og prøv beina opp langs veggen. Dette er en flott øvelse som umiddelbart beroliger nervesystemet og løser opp i spenninger i ben og i rygg.
  • Ta en bad Om du er utendørs finnes det ikke noe bedre enn å ta et bad. Dette hjelper meg umiddelbart å legge fra meg gjøre modus og bringer meg til være modus. Her blir tankemaset igjen på land, og jeg kjenner blodet bruse og kommer i kontakt med sansene.
  • Prøv jording. Finn nærmeste grønne plass, ta av deg skoene og strømpene og kjenn føttene mot gresset. Der er mange fordeler med å kommunisere med naturen på denne måten.
  • Gjør yoga. Ha yogamatten lett tilgjengelig slik at det er enkelt å lage rom for en liten praksis. Ikke gjør det komplisert. Det handler om enkel bevegelse, å komme i kontakt med pusten og kjenne hvor det strekker. Start med 10 minutter, og om det kjennes godt og du har tid, kan du jo alltids fortsette litt lenger.

Føler du deg inspirert til å prøve en liten egenpraksis?

Ta med deg nysgjerrigheten og vennligheten inn i din praksis. Å senke tempoet og ta noen regelmessige pauser i løpet av dagen, kan være den aller beste formen for egenpleie. La meg gjerne få vite hvordan det går med deg, for jeg tenker på deg.

 Foto: lina angelov

 

les mer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *